Kivijalkakauppa hakee USA:ssa uutta roolia24.11.2017 Kauppalehti 24.11.2017 Kivijalkakauppa hakee USA:ssa uutta roolia - yhtä avattavaa liikettä kohden suljetaan kaksi
USA:ssa lopetetaan tänä vuonna lähes 7 000 liikettä. Lohtua tuo havainto, että verkkokaupalla ja kivijalkakaupalla on itse asiassa toisiaan tukeva symbioosi. Yhdysvaltalainen mediamiljardööri John Malone maalaili viime viikolla uutiskanava CNBC:n haastattelussa synkkiä näkemyksiä verkkojätti Amazonin vaikutuksesta moneen perinteiseen bisnekseen. Hänen mukaansa Amazon on kuolemantähti, joka uhkaa iskeä planeetan jokaiseen toimialaan. Toistaiseksi Amazon on iskenyt voimakkaimmin vähittäiskauppaan, jossa se tappaa tavarataloja ja marketteja. Kaupan alaa seuraavan Fung Global Retail & Technology (FGRT) -tutkimusyhtiön mukaan kuluvana vuonna on USA:ssa suljettu tai päätetty sulkea 6 765 fyysistä kauppaliikettä. Luku on 235 prosenttia suurempi, kuin vastaavaan aikaan viime vuonna. Listan kärjessä on konkurssiin mennyt elektroniikkaketju Radio Shack 1 470 suljettavalla liikkeellä. Kenkä- ja laukkuketju Payless on kakkosena 700 lopetuksella. Rue21, Ann Taylor ja Dressbarn -muotiliikkeitä katoaa satoja sekä isoja Sears- ja Kmart -tavarataloja 358 kappaletta. Toisaalta uusia kauppoja myös syntyy. Varsinkin halpakauppaketjut laajenevat: Tokmanneja muistuttavat Dollar General ja Dollar Tree leviävät vauhdilla ja ne ovat julkistaneet avaavansa lähes 2 000 liikettä. Myös Yhdysvaltain markkinoille pyrkivät saksalaiset ruokakauppaketjut Aldi ja Lidl avaavat yhteensä 500 myymälää. FGRT:n tilastojen mukaan uusia fyysisiä kauppaliikkeitä on avattu tai avataan yli 3 400 kappaletta. Saldo on silti pahasti miinuksella: yhtä avattavaa liikettä kohden suljetaan kaksi. Yhdysvaltain vähittäiskauppa Vähittäiskauppa työllistää suoraan noin 29 miljoonaa yhdysvaltalaista. Kun huomioidaan välillinen työllisyysvaikutus, nousee luku 42 miljoonaan. Yksi neljästä työpaikasta on yhteydessä vähittäiskauppaan. Vähittäiskauppa on USA:n suurin yksityisen sektorin työllistäjä. Alan vuosittainen suora liikevaihto on noin 1 242 miljardia dollaria, eli noin 7,7 prosenttia USA:n brutto- kansantuotteesta. Yhdysvalloissa toimii noin 3,8 miljoonaa erilaista vähittäismyynti- pistettä. Suurin osa vähittäiskaupan yrityksistä on pk-yrityksiä. 98,6 prosenttia alan yrityksistä työllistää alle 50 ihmistä. 95 prosentilla vähittäiskaupan yrityksistä on vain yksi myyntipiste. Saldo on pahasti miinuksella: yhtä avattavaa liikettä kohden suljetaan kaksi.” Perinteiset fyysiset erikoiskaupan ketjut ja tavaratalot etsivät vimmatusti keinoja laskevan kierteen katkaisemiseksi samalla, kun ne yrittävät saada otetta verkkokaupasta. Isoja automarketteja pyörittävä Target-ketju on kehittänyt uudenlaisen pienen myymäläformaatin, jota ripotellaan kaupunkien keskustoihin. ”Pikkutargeteja” avataan 130 kappaletta parin vuoden kuluessa. Tavarataloketju Nordstrom kokeilee puolestaan uutta konseptia, jossa fyysinen myymälä keskittyy palveluihin. Nordstrom Local -myymälöissä toimii verkkokaupan nouto- ja palautuspiste sekä erilaisia verkkokauppaa tukevia palveluja, kuten kosmetologeja, stylistejä ja räätäleitä sekä kahvila. Fyysiselle kaupalle toi myös lohtua viime viikolla julkistettu tavaratalojätti Wal-Martin odotettua parempi kolmannen neljänneksen osavuositulos. Wal-Mart on onnistunut kasvattamaan fyysisten liikkeittensä myyntiä jo 13 vuosineljännestä putkeen. Lisäksi yhtiö on pääsemässä entistä tukevammin kiinni verkkokauppaan, joka kasvoi heinä–syyskuussa 50 prosenttia. Monet toivovat, että Wal-Martista kehittyy todellinen haastaja Amazonille. Tuoreet selvitykset ovat osoittaneet, että verkkokaupalla ja kivijalkakaupalla on itse asiassa toisiaan tukeva symbioosi. British Land -yhtiön selvityksen mukaan verkkokauppa-asiakkaat tekevät runsaasti lisäostoksia, jos he hakevat verkko-ostoksensa fyysisen kaupan noutopisteestä. Vastaavasti fyysisen kaupan olemassaolo lisää klikkejä verkossa toimivan kaupan sivuille. Tämä on pantu merkille myös Amazonissa, joka laajenee nyt fyysiseen maailmaan. Yhtiö on perustanut useita kirjakauppoja ja viime kesänä se järkytti päivittäistavarakaupan perinteisiä toimijoita ostamalla Whole Foods -ruokakauppaketjun. Amazon kiristää hermoja monella muullakin toimialalla. Jättiyhtiön liikkeitä seurataan jännityksellä muun muassa logistiikassa, mediassa, kiinteistövälityksessä ja jopa finanssialalla, jota Amazonin maksunvälitysjärjestelmä ja pk-yrityslainat hämmentävät. Viime keväänä jopa huhuttiin, että verkkokauppa- jätti olisi ostamassa Capital One -pankkia.
Kauppalehti/Paul Öhrnberg
|