KL: Kirjakauppajätti Barnes & Noble otti Muumit valikoimiinsa

01.03.2023


https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/c8adf469-46aa-41ea-b152-b8aea45c8a1d?utm_term=Autofeed&utm_medium=Social&utm_source=Twitter#Echobox=1677652500

Kirjakauppajätti Barnes & Noble otti Muumit valikoimiinsa – Vetoapua tulee Emily in Paris -sarjan tähdeltä, jolla on 28 miljoonaa Instagram-seuraajaa

Moomin Characters on valmistellut yhteistyötä Barnes & Noblen kanssa vuoden verran. Muumiyhtiön toimitusjohtaja uskoo, että yhdysvaltalaisyleisö on avoin Muumien sanomalle.

SAN FRANCISCO

Kirjakauppaketju Barnes & Noble on tuonut Muumit valikoimiinsa noin 20 kirjakaupassa ympäri Yhdysvaltoja. Myynnissä on muun muassa Muumi-kirjoja, paperitarvikkeita, mukeja ja lahjaesineitä.

”Se on erittäin kaunis avaus. Emme halua aiheuttaa tilannetta, jossa luodaan kokonaisuus, joka pahimmassa tapauksessa epäonnistuu, koska se on huonosti valmisteltu ja liian suuri”, sanoo Moomin Charactersin toimitusjohtaja Roleff Kråkström.

Kohdemyymälöiden valinnassa on käytetty apuna dataa siitä, minne jo aiemmin on toimitettu tuotteita Moomin.com-verkkokaupasta ja missä asuu ihmisiä, joilla on jokin yhteys Suomeen. Esimerkiksi Minnesotan osavaltiossa Muumit ovat kuuden Barnes & Noblen kirjakaupan valikoimassa, kun Kaliforniasta mukana on kaksi myymälää.

Kråkström sanoo, että Barnes & Noble on Muumeille luontainen yhteistyökumppani. Kirjakauppaketju on kiinnostunut konsepteista, joita verkkokauppajätti Amazon ei jo omista.

Yhdysvallat muumiverkkokaupan paras maa

Muumeja ei ole aiemmin viety Yhdysvaltojen markkinoille, sillä kasvu muualla on ollut kovaa.

Kråkström kertoo, että edellisen vuosikymmenen aikana muumibisnes on kasvanut yli 1 000 prosenttia. Kasvu on tullut Pohjoismaista, Britanniasta, Puolasta ja erityisesti Aasiasta. Viime vuonna pelkästään Japanin osuus oli 50 prosenttia.

”Kasvu siellä on ollut niin rajua, että emme ole kokeneet, että meidän tarvitsee tai että edes pystyisimme harkitsemaan teutaroivaa lähestymistä USA:n markkinoille. Helposti olisimme aiheuttaneet tilanteen, jossa emme hoida mitään hyvin”, Kråkström kertoo.

Nytkin lähestymistapa on varovainen, vaikka verkkokaupassa Yhdysvallat on Kråkströmin sanoin paras maa kuukausimyynnillä mitattuna. Parhaimpina kuukausina osuus on yli 30 prosenttia.

Vetoapua Lily Collinsilta

Yhteistyötä Barnes & Noblen kanssa on valmisteltu vuoden verran. Markkinointia ei hoideta perinteisin keinoin, vaan etenkin tarinankerronnan avulla.

Välineenä on esimerkiksi Moomin Phenomenon -niminen podcast-sarja, jossa kertojana on brittiläinen näyttelijä Jennifer Saunders. Suomessa hänet tunnetaan Todella upeeta -televisiosarjasta.

Yhdysvaltoja varten podcastiin on tehty esiosa, jossa Muumien sanansaattajana toimii Emily in Paris -sarjassa pääosaa näyttelevä Lily Collins. Collinsilla on pelkästään Instagramissa yli 28 miljoonaa seuraajaa, joille Muumeista kerrotaan.

”Yritämme murtautua omintakeisella ja persoonallisella tavalla ihmisten tietoisuuteen, jotta Barnes & Noble onnistuisi hyvin ja laajentaisi ja jatkaisi”, Kråkström sanoo.

Hän kertoo, että Moomin Characters ei ole asettanut numeraalista tavoitetta Yhdysvalloista saatavalle liikevaihdolle. Päämääränä on, että Barnes & Noble on tyytyväinen kampanjaan, jonka rakentaminen oli muumiyhtiölle haastavaa toimitusketjuja ja logistiikkaa yhä piinaavien ongelmien seurauksena.

Kråkström uskoo, että yhdysvaltalaisyleisö on avoin Muumien sanomalle, jossa korostuvat ekologiset arvot, toisten auttaminen ja suvaitsevaisuus. Joukkoon kuuluminen ei vaadi sitä, että kaikki olisivat samanlaisia.

”On vaikea keksiä mitään muuta asiaa, jota maailma tarvitsisi tällä hetkellä yhtä paljon.”

11.04.2024Travelmarketreport: Delta Air Lines is Changing The Way It Boards The Flights
03.04.2024The Washington Post: Americans are spending big on eclipse tourism
26.03.2024TRAVEL+LEISURE: 12 Best Resorts in Florida
23.03.2024Have you heard of RiseNY?
20.03.2024TravelmarketReport: First Look at the New International Terminal at New York?s JFK Airport
19.03.2024HotelExecutive: 4 Trends Shaping the Future of Hotel Experiences and How to Best Monitor Customer Loyalty
13.03.2024HotelExecutive: Elevating Hospitality: the Role of Entertainment in Hotels
09.03.2024TravelWeekly: Big brands, boutiques spice up the New Orleans hotel scene
19.02.2024Uusinta uutta New Yorkissa
21.01.2024AP: Think twice before stopping to take photo on a Las Vegas Strip pedestrian bridge

Siirry arkistoon »