FINAVIA: Helsinki-Vantaa 70 vuotta -historiapolku
04.08.2022
FINAVIAn sivustolta löytyy suomalaista kentomatkustamisen historiaa:
Esim
Lentokoneet muuttivat kaukomatkustamisen
Lentomatkustamisen myötä ajanvietto ja nähtävyydet matkan varsinaisessa mää- ränpäässä nousivat aiempaa tärkeämpään rooliin. Aikaisemmin matkanteko oli pää- osassa.
Kun Helsingin lentoasema avattiin vuonna 1952, suuntasivat kaukomatkatoimisto Olympia Auto Oy:n Volkswagen-minibussit seuramatkalle Jordaniaan ja takaisin. Reitti kulki Ruotsin, Tanskan, Keski-Euroopan ja Kreikan kautta. Samalla kun osa matkusta- jista kuljetettiin bussilla, osa seurueesta matkasi usean välilaskun kautta kohteeseen lentokoneella. Olympia-matkatoimistosta tuli suomalaisen kaukomatkailun pioneeri. Yhtiön seuramatkat veivät suomalaisia aina Intiaan ja Afrikkaan saakka.
Thomas Cookin matkatoimiston järjestämille ensimmäisille varsinaisille pakettimatkoille oli Britanniassa suunnattu jo vuodesta 1841.
Lentokoneet kuitenkin mullistivat pakettimat- kojen toiminnan. Suihkumoottorein varuste- tut lentokoneet kaksinkertaistivat sekä mat- kanopeuden että matkustajakapasiteetin 1950- ja 1960-luvun taitteessa.
1960-luvun alussa matkatoimistoala kasvoi voimakkaasti. Esimerkiksi Area, Suomen Matkatoimisto Oy, Matkatoimisto Kaleva ja 13 pienempää matkatoimistoa perustivat 1963 yhteistyönä Aurinkomatkat – Suntours Ltd Oy:n.
Kesällä 1964 Olympia-matkatoimisto järjesti ensimmäisenä suomalaisena matkanjärjestä- jänä matkan maailman ympäri.
Nykyään Helsinki-Vantaan lentoasemalta on laaja tarjonta suoria lentoyhteyksiä ympäri maailmaa. Helsinki-Vantaan maantieteellinen sijainti mahdollistaa nopean ja lyhyen reitin Aasian ja Euroopan välillä.
Ensimmäiset lentoyhteydet Yhdysvaltoihin ja Aasiaan
Helsinki-Vantaan lentoasema sijaitsee idän ja lännen välissä. Lentomatkustajat ovat arvostaneet erinomaista maantieteellistä sijaintia jo vuosikymmenten ajan. Helsinki- Vantaasta on kehittynyt suosittu kaukolii- kenteen lentoasema.
Ensimmäiset New Yorkin reitit lennettiin Helsingin Malmin lentoasemalta Tukholman kautta vuodesta 1947 alkaen SAS:lla ja American Overseas Airlinesilla. Helsingin uusi lentoasema avattiin vuonna 1952. Neljä vuotta sen jälkeen amerikkalainen Pan Am aloitti Helsinki−New York-reitin, johon kuului välilaskuja. Huhtikuussa 1961 Pan Am aloitti New Yorkin ja Helsingin välillä suoran suihku- koneyhteyden.
Ensimmäisenä suomalaisena lentoyhtiönä Kar-Air käynnisti tilauslennot Atlantin yli kesäkuussa 1961. Välilaskut tehtiin Oslossa, Keflavikissa ja Newfoundlandin Ganderissa. Lentoaseman uusi terminaali avattiin vuon- na 1969. Samana vuonna Finnair aloitti sään- nölliset reittilennot Helsingistä New Yorkiin. Välilaskut tehtiin Kööpenhaminassa ja Ams- terdamissa.
Terminaalia laajennettiin vuonna 1983, jolloin Finnair avasi ensimmäisen suoran lentoyhtey- den Japaniin. Ratkaisevana tekijänä uuden reitin avaamisessa oli se, että Finnair otti käyttöön uudet DC-10-30ER-tyypin lento- koneet. Niiden lisäpolttoainesäiliöiden avulla Aasiaan voitiin lentää suoraan pohjoisnavan yli. Helsinki oli ainoa länsieurooppalainen pääkaupunki, josta lennettiin välilaskutta Tokioon.
Nykyään Helsinki-Vantaalta on suorat len- not lähes 130 kohteeseen ympäri maailmaa. Lentoasemasta on vuosikymmenten saatossa kehittynyt palveluitaan ja sujuvuudeltaan yksi maailman parhaista lentoasemista.
|