Suomalaiskokki perusti Washingtoniin pohjoismaisen ravintolan

24.08.2018

Suomalaiskokki perusti Washingtoniin pohjoismaisen ravintolan - HS

WASHINGTON
YLI kaksikymmentä vuotta kokki Mikko Kosonen ihmetteli, miksi Yhdysvaltain pääkaupungissa ei ollut kunnollista pohjoismaista ravintolaa. Sellaista, joka vastaisi sitä, miten trendikkääksi Pohjola on Yhdysvalloissa tullut.
Niin trendikkääksi, että ruotsalaisesta vessaharjasta voidaan pyytää Los Angelesissa pokkana 62 dollaria.
Lopulta Kosonen teki sen itse. Vappuna hän avasi Washingtonin Dupont Circlen kaupunginosaan pohjoismaisen kahvilaravintolan, jonka nimi on ytimekkäästi Mikko.
Kolmikerroksinen, kapea talo on maalattu ulkoa puna-sini-valkoiseksi Pohjoismaiden lippujen yhteisten värien mukaisesti. Keltaiset terassikalusteet Kosonen lisäsi sen jälkeen, kun Ruotsin suurlähettiläältä tuli noottia puuttuvasta väristä.


Ravintola Mikko sijaitsee vilkkaalla Dupont Circlen alueella.
NAAPURISSA on luomupesula ja poliittinen hiphop-järjestö. Ikkunoissa on sateenkaarilippuja. Ollaan hallintokaupungin hipsterikortteleissa.
”Minun ruokafilosofiaani kuuluvat hyvin yksinkertaiset raaka-aineet”, Kosonen sanoo. ”Pala kalaa, suolaa ja pippuria. Itse savustettua ja graavattua. Ei turhaa sekoittelua tai yhdistelyä.”
Kosonen luottaa lähiruokaan: salaatit ja yrtit tulevat Länsi-Virginiasta. Hän haluaa myös olla ekologinen: kertakäyttöastiat ovat puuta, eivät muovia.
TOIMIIKO SE? Kassalla jonottaa kanta-asiakas Sanka Perera, 30-vuotias insinööri Marylandista. Hän kertoo tulleensa yli kymmenen kilometrin päästä 20 kertaa keskustaan syömään Kososen kalakeittoa.
”Olen käynyt neljässä viidestä Pohjoismaasta, ja Mikon kalakeitto on ihan kärjessä”, Perera sanoo. ”Vain Norjasta löytyi jotain vastaavaa, mutta siinä ei ollut mukana perunoita, joista pidän.”
Pereran kommentista huomaa, millaista on asiakaskunta Washingtonissa: kaiken maistellutta ja hyvin vaativaista. Miten karjalanpiirakat pärjäävät kilpailussa, kun asiakas voi valita kaiken maailman keittiöistä?
Juuri tässä on pohjoismaisen keittiön voima, Kosonen uskoo. Hänellä on pitkä kokemus: viisi vuotta catering-yrittäjänä Washingtonissa, 15 vuotta Suomen Yhdysvaltain-suurlähetystön kokkina ja sitä ennen muun muassa ravintola Havis Amandassa.
”Pohjoismaiset raaka-aineet ja maut ovat puhtaita. Kun on kokeillut 57:ää eri ainetta ruokalajeissa, osaa arvostaa yksinkertaisuutta.”


Ravintolassa tarjotaan graavilohi- ja sillivoileipiä. Sillin suosio yllätti omistajan.
MITÄ SE yksinkertainen ruoka sitten on? Lohi-, liha-, silli- ja katkarapuleipiä, joita kutsutaan täällä nimellä ”Open face sandwich” (avonaamaleipä), koska täytteen päällä ei ole toista leipäpalaa. Valikoimassa on myös keittoja, karjalanpaistia, sienisalaattia, blinejä, piirakoita, raparperipiirakkaa ja lettuja. Kosonen on alun perin kotoisin Pyhtäältä Porvoon ja Kotkan välistä ja suosii siksi myös itäsuomalaista keittiötä.
Toisin kuin Kosonen osasi odottaa, ruisleipä uppoaa washingtonilaisiin hyvin. Kosonen tekee sitä juuresta itse ja ostaa virolaiselta myyjältä, jonka tumma leipä on aavistuksen pehmeämpää kuin suomalainen ja sopii siksi aloittelijoille. Hän tekee itse myös siemenleipää, jota tarjotaan karviais- tai puolukkahillon kanssa.


Siemenleipä tarjotaan yleensä karviais- tai puolukkahillon kanssa.
YLLÄTYS oli silli. Aluksi Kosonen ei ajatellut ottaa sitä ruokalistalle lainkaan, mutta ennen ravintolan avaamista ohikulkijat pysähtyivät kysymään, kai teiltä sitten saa silliä. Tähän asti Washingtonissa asuvat suomalaiset ovat ajaneet sitä varten Ikeaan.
”Katso, kolmesta pöydästä kahdessa syödään nytkin sillivoileipää”, Kosonen sanoo terassilla.
Sillin suosiota saattaa siivittää sijainti. Dupont Circle on baarialuetta, ja silli käy niin ilta-, yö- kuin aamuherkuksi. Mistä puheen olleen: Kososen ruokalistalla on myös akvaviittia ja kossua, mutta ei vielä suomalaista olutta, jota on ollut vaikea saada.
Se, mikä ei ole ollut paikallisten makuun, on ehkä yllättäen ollut lihapiirakka. ”Amerikkalaiset eivät tajua, mitä se on”, Kosonen sanoo.
Myöskään mädätettyjä islantilaisherkkuja ei listalta löydy. ”Niiden perinneruoat ovat vielä oudompia kuin suomalaisten.”


Sisätilat ovat kahvilamaiset. Seinällä on saunakuvia. Toiseen kerrokseen suunnitellaan illallisravintolaa.
OSA KOSOSEN asiakkaista on amerikkalaisia, joilla on pohjoismaisia juuria. Osa on tullut käymään länsirannikolta asti. Kassalla kanelipullan valinnut amerikkalaisnainen muistelee, että hänen ruotsalaisella isoäidillään oli tapana tehdä kotona samanlaisia. ”Olisipa vielä kardemummakierteitä”, hän huokaisee.
Kosonen ei kuitenkaan halua nojata nostalgiaan, vaan laatuun. Hän haaveilee viiden eri Pohjoismaan teemaviikoista, joita tekemään tulisi lahjakkaita suomalaiskokkeja. Kososen mielestä nuorista suomalaisista näkee, miten hyvä keittiömestarin koulutus Suomessa on: se vie 3–4 vuotta, kun Yhdysvalloissa vastaavat paperit voi saada puolessa vuodessa.
”Jos hyvää haluaa, se vaatii oman aikansa.”
Kun rakennuksen toinen kerros vapautuu ensi vuonna, päämäärä on avata yläkertaan kunnollinen illallisravintola. Toistaiseksi asiakaspaikkoja on vain noin 30 terassilla ja ensimmäisessä kerroksessa, joka muistuttaa enemmän kahvilamyymälää kuin ravintolaa.


Pohjoismaisista leivonnaisista listalla on esimerkiksi omena- ja raparperipiirakkaa.
Sitä ennen Kosonen haluaisi myös tuottajaketjun kuntoon. Suomalaisia raaka-aineita ei ole Yhdysvalloista helppo saada. Jos joku siis toimittaa poronlihaa Washingtoniin, kannattaa vinkata Kososelle.
”Alaskalaista karibua saisi. Mutta ei se ole sama asia.”


Mikko Nordic Fine Food, 1636 R St NW, Washington.

Lähin metroasema Dupont Circle.

Auki ti-to klo 9-20, pe-la klo 9-22, su 9-18. Ma suljettu.

11.04.2024Travelmarketreport: Delta Air Lines is Changing The Way It Boards The Flights
03.04.2024The Washington Post: Americans are spending big on eclipse tourism
26.03.2024TRAVEL+LEISURE: 12 Best Resorts in Florida
23.03.2024Have you heard of RiseNY?
20.03.2024TravelmarketReport: First Look at the New International Terminal at New York?s JFK Airport
19.03.2024HotelExecutive: 4 Trends Shaping the Future of Hotel Experiences and How to Best Monitor Customer Loyalty
13.03.2024HotelExecutive: Elevating Hospitality: the Role of Entertainment in Hotels
09.03.2024TravelWeekly: Big brands, boutiques spice up the New Orleans hotel scene
19.02.2024Uusinta uutta New Yorkissa
21.01.2024AP: Think twice before stopping to take photo on a Las Vegas Strip pedestrian bridge

Siirry arkistoon »